BLOGI 1.8.2022
Totuus somekuvan takana
Vaalijalan sosiaalista mediaa seuraavat saavat nähdä sisältöä, joka on täynnä iloa, riemukasta tekemistä ja tyytyväisiä asiakkaita.
Kesän aikana Vaalijalan facebook ja instagram ovat olleet täynnä kesäreissuja, makkaran paistoa, auringon ottoa ja uimarantoja. Some saa kaiken näyttämään niin helpolta ja yksinkertaiselta.
Rannalle mennään, ”naatitaan” ja lähdetään raukeina kotiin tai kuntoutusyksikköön. Lopputuloksen näet somesta, kuvassa iloinen asiakas loikoilee tyytyväisenä biitsillä. Kuva somessa ei kuitenkaan kerro sitä, miten paljon työtä on mahdollisesti tehty ennen kuin rannalle on päästy. Reissun suunnitellut ohjaaja tai hoitaja tarkistaa työvuorot ja sopii asian muiden työvuorossa olevien kanssa. Hän mahdollisesti tekee reissusta sosiaalisen kuvatarinan. Mahdollisesti hän alkaa pohjustamaan reissulle lähtöä asiakkaalle jo päiviä aikaisemmin. Hän ohjaa asiakasta pakkaamaan rantakassin. Hän ohjaa asiakasta laittamaan eväät, tai laittaa ne itse, jos asiakas ei jostain syystä pysty. Hän yrittää mielessään varautua yllättäviin tilanteisiin. Entä jos tulee vessahätä ja vessa on pois käytöstä? Entä jos alkaa kiukuttaa ja pitää päästä pois HETI? Mukaan huolehditaan tarvittavat lääkkeet ja apuvälineet. Jos ei voida mennä jalkaisin niin hoidetaan kyyditys. Yksinkertaisessa rantareissussa voi olla yllättävän paljon tekijöitä, jotka on otettava huomioon.
Elämme parhaillaan (toivottavasti) maailmanlaajuisen pandemian jälkimaininkeja. Pandemia osui myös Vaalijalaan ja sen yksiköihin. Tilanne oli ajoittain haastava. Päivätoimintoja jouduttiin supistamaan, henkilöstöä siirtämään yksiköstä toiseen, tehostamaan hygieniakäytäntöjä ja rajoittamaan asiakkaiden ja heidän läheistensä välisiä kontakteja. Työntekijät joutuivat todellisen haasteen äärelle. Miten taata asiakkaille mielekäs ja virikkeellinen arki kun minnekään ei voi lähteä, ketään ei saa nähdä? Yksi jos toinenkin ohjaaja ja hoitaja joutui pinnistelemään mielikuvituksensa äärimmilleen ja yksiköissä leivottiin, askarreltiin, pelattiin ja touhuttiin enemmän kuin koskaan ennen. Kun kommunikoinnin haasteita on, miten selittää, että näinkin abstrakti asia kuin ”pandemia” estää läheisten näkemisen? Otettiin käyttöön etäyhteyksiä. Yritettiin olla omaistaan kaipaavalle asiakkaalle se toiseksi paras vaihtoehto, lohduttava olkapää ikävän keskellä. Vaalijalan somessa pandemia ei hirveästi näkynyt. Saimme entiseen tapaan postauksia tyytyväisistä asiakkaista, vaikka helppo tuo rupeama ei yksiköille ollut.
Olen toiminut Vaalijalan sosiaalisen median tiimissä nyt noin kaksi ja puoli vuotta. Sinä aikana kauttani eetteriin on kulkenut lukematon määrä postauksia. Lähes poikkeuksetta postaukset koskevat ihania asiakkaitamme. Ja näinhän sen kuuluu ollakin, minun ja jokaisen muun Vaalijalan työntekijän työn keskiössä on aina oltava asiakas. Hänen hyvinvointinsa, tyytyväisyytensä ja onnensa.Mutta kuva minkä somessa näemme, ei siis aina kata koko totuutta. Liian usein jää näkemättä se ammattitaito ja sydän, joilla asiakkaille mahdollistetaan mahdollisimman laadukas arki ja kuntoutus ja joiden tuloksena voit nähdä Vaalijalan somefeedissä kuvan asiakkaasta rannalla.
Jätskiä suupielessä, nauttimassa kesästä.
Vaalijalan somevastaava